Om mig

Jag är då en tjej på 16 år, är alltså född -98. Skolan jag går på är Realgymnasiet här i Borås, där jag går inriktningen djurvård. Tycker att det är riktigt kul och det är definitivt någonting jag vill hålla på med när jag blir äldre. Förr funderade jag på att gå hund, men eftersom att jag vill ha en bred utbildning så att jag kan gå veterinär programmet i framtiden valde jag att gå djurvård, ska även lägga till nv-spåret så att jag får högskolebehörighet.

På fritiden tycker jag om att träna tillsammans med min(eller familjens..) hund Tello. Just nu tränar vi inte så hårt eller mycket, men tanken är att vi ska börja träna Agility mer regelbundet. Så ni får alltså följa oss på vår resa!
Ett annat intresse jag har är att rita & måla, vilket jag har haft i princip hela livet. Har alltid varit en kreativ person av mig. Tycker om att pyssla och skapa dessutom, att se någonting växa fram är nog det jag tycker om mest med det. Eftersom att jag dessutom ska börja träna med Tello är det ett perfekt tillfälle att plocka fram min kreativitet. ;)

Projektet som jag precis har börjat med är slalomträningen med Tello. Metoden vi testar är allémetoden, vilket är en metod där man placerar pinnarna på rad mitt emot varandra. Man flyttar de närmare och närmare varandra, allt eftersom hunden förstår och blir bättre. I början är det bara att springa rakt, men till slut kommer det bli så smalt att hunden behöver svänga. Jag tror och hoppas på att metoden kommer fungera, han förstår redan nu och målet med höstens träning är att han ska förstå kommandot samt att han ska kunna slalomen nästan helt. Det beror dock lite på hur han utvecklas och om allt flyter på. Nu är det dessutom rätt mörkt på kvällarna så det kan vara svårt att få tid till träning vissa dagar. Men vi får kämpa på helt enkelt! 

I vår hoppas jag på att gå en agilitykurs eller två. Först och främst en introduktionskurs(eller nybörjare) så att jag lär mig grunderna i träning. Även om jag har tränat lite agility förr så vill jag ha en fast grund att stå på. Tills dess blir det slalomträning i massor, plus att ha jäkligt kul! Lite hinder kommer vi förstås träna på, samt A-hindret som Tello redan kan galant. Gungbrädan är någonting jag gärna väntar med tills jag är klar med slalomen och ev. har lärt in balansbommen lite bättre. Dessutom vill jag gå kurs först. ^^ 
Bloggen är främst till för att jag ska ha ett ställe där jag kan samla bilder, videor och texter, så att jag kan se en utveckling. Men det är också kul om andra får se hur vi utvecklas. Har ni tips och idéer om ni själva kör agility med er(eller en annan) hund, så skriv gärna i en kommentar, även hur ni gör när ni tränar om ni har lust. Man kan ju alltid utvecklas, och det är ju det som är meningen med träningen. Right?
 
 
Vet att de två första bilderna är rätt suddiga. Ska försöka fota lite eller få någon att fota när vi tränar nästa gång. ;)

Kommentera här: